BLOGGERS HELP

O

14 Φεβ 2020

Οι Έλληνες πρωτοπόροι που έκτισαν το κανάλι του Σουέζ The Greek Pioneers Who Constructed the Suez Canal


Οι Έλληνες πρωτοπόροι που έκτισαν το κανάλι του Σουέζ
The Greek Pioneers Who Constructed the Suez Canal


Στα μέσα της δεκαετίας του 1800, σχεδόν τα τρία τέταρτα των κατοίκων της Κάσου στην Ελλάδα  μετακόμισαν στην Αίγυπτο για να εργαστούν σε ένα από τα πιο φιλόδοξα κατασκευαστικά έργα στον κόσμο: το κανάλι του Σουέζ που θα συνέδεε την Ερυθρά Θάλασσα, τον Ινδικό Ωκεανό και τη Μεσόγειο.
Το 1854, ο γάλλος μηχανικός Ferdinand Marie de Lesseps ανέλαβε το γιγαντιαίο καθήκον του μηχανικού να ανοίξει ένα πέρασμα από τον Βόρειο Ατλαντικό στον Ινδικό Ωκεανό για να μπορέσουν τα πλοία να αποφύγουν να περιπλανηθούν στην αφρικανική ήπειρο.
Στη συνέχεια έκανε μια ειδική δημόσια έκκληση σε αλλοδαπούς που ήταν πρόθυμοι να έρθουν στην Αίγυπτο για να εργαστούν στο τεράστιο εργοτάξιο.
Ο Lesseps είχε έλλειψη εργατικών χεριών, δεδομένου ότι θεωρούσε ότι οι εγγενείς Αιγύπτιοι ήταν ληθαργικοί και εντελώς ανειδίκευτοι, ενώ οι Δυτικοευρωπαίοι είτε δεν μπόρεσαν να αντέξουν την αφόρητη ζέστη της περιοχής και εγκατέλειψαν - είτε έβγαζαν - εργάζονταν με ταχείς ρυθμούς.
Αυτή η απελπισμένη διεθνής έκκληση για εργαζόμενους να εργαστούν στο πιο διάσημο κατασκευαστικό έργο στον κόσμο έφτασε ακόμη και σε ένα φτωχό νησί που ονομάζεται Κάσος στην άκρη του ελληνικού αρχιπελάγους.
Το νησί είχε καταστραφεί εντελώς από τους Τούρκους το 1824, αλλά κάποιοι  κάτοικοι επέστρεψαν να ζήσουν εκεί μετά από αρκετά χρόνια. Ωστόσο, η προσπάθεια να ζήσει κανείς στο νησί αποδείχθηκε αρκετά δύσκολη.
Μέχρι το 1843, το νησί της Κάσου είχε μέχρι και 75 σκάφη που ασχολούνταν κερδοφόρα με τη μεταφορά ψαριών και άλλων αγαθών, αλλά η μετέπειτα εμφάνιση μεγάλων ατμοπλοίων έπληξε το νησί σε συνθήκες φτώχειας.
Έτσι, το κάλεσμα του Γάλλου μηχανικού μόλις λίγα χρόνια αργότερα κράτησε μια οριστική έκκληση προς τους αγωνιζόμενους κατοίκους της Κάσου και βρήκαν τον εαυτό τους να μεταναστεύουν μαζικά στο Σουέζ για να ασχοληθούν με την  προσπάθεια να σκάψουν το κανάλι.
Εκείνοι που διέθεταν ιστιοφόρα τους χρησιμοποίησαν για να ταξιδέψουν στο Suez, αλλά οι περισσότεροι μετανάστες  πήγαν , παίρνοντας τις οικογένειές τους μαζί τους.
Εκείνοι που κατείχαν σκάφη μπόρεσαν όχι μόνο να τους μισθώσουν στην εταιρεία, αλλά και να μεταφέρουν πέτρες για φράγματα, σίδηρο για χαλύβδινες κατασκευές ή για φαγητό και νερό για τους εργαζόμενους. Οι υπόλοιποι μετανάστες εργάστηκαν ως εργάτες η' εργοταξιάχες της εποχής.
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας που χρειάστηκε να ολοκληρωθεί το κανάλι, τα τρία τέταρτα των κατοίκων της Κάσου είχαν μετακομίσει στο Σουέζ.
Ο συνολικός αριθμός των πρώην κατοίκων Κάσου στην περιοχή εκείνη την εποχή ανήλθε σε 5.000, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών και των παιδιών.
Οι συνθήκες διαβίωσης και εργασίας ήταν πραγματικά αφόρητες στην έρημο του Σινά, με τη ζέστη  κατά τη διάρκεια της ημέρας και  το κρύο τη νύχτα, και οι ανθεκτικοί νησιώτες είχαν επίσης να αντιμετωπίσουν έντομα,  έλλειψη νερού και επιδημίες. όμως οι ναυτικοί από την άγονη νήσο της Κάσου δεν εγκατέλλειψαν.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο ίδιος ο Λέσσης αναγνωρίζει την ανεκτίμητη συμβολή των νησιωτών του Κάσου προς την ολοκλήρωση του μεγάλου έργου που έγραψε το όνομά του στην ιστορία.

Όταν τελείωσε τελικά το έργο τ, ο Ντε Λεσές κάλεσε τους κατοίκους του νησιού σε μια δημόσια συγκέντρωση και, μέσω του διερμηνέα του Μάρκου Μαλλιαράκη, δικηγόρου από την Κάσο, τους υποσχέθηκε να εκπληρώσει τις επιθυμίες τους.
Όμως, αυτοί οι ταπεινοί άνθρωποι, μετά από όλη τη δουλειά τους, αντί να ζητούν χρήματα ή άλλα είδη αμοιβών, ζήτησαν απλώς να ονομαστεί η νέα πόλη που δημιουργήθηκε για την κατασκευή του καναλιού "Νέος Κάσος".
Ωστόσο, ο γάλλος μηχανικός τους είπε ότι λυπάται, αλλά είχε ήδη υποσχεθεί να τιμήσει τον Αιγύπτιο κυβερνήτη Said Pasha, ο οποίος του είχε δώσει το δικαίωμα να ανοίξει το κανάλι, στην ονομασία της πόλης. Ο Πασάς, ο αδελφός του Ιμπραήμ Πασά, ο οποίος είχε καταστρέψει την Πελοπόννησο κατά τη διάρκεια του Ελληνικού Αγώνα Ανεξαρτησίας, ζήτησε τότε να ονομαστεί η πόλη "Port Said".
Οι εργασίες για το έργο άρχισαν στις 25 Σεπτεμβρίου 1859 και το τεράστιο κανάλι άνοιξε για λειτουργία μόλις μια δεκαετία αργότερα, στις 17 Νοεμβρίου 1869.
Το κανάλι του Σουέζ εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος τέτοιος πλωτός δρόμος στον κόσμο, συνολικού μήκους 168 χιλιομέτρων (104 μίλια). Έχει μέγιστο πλάτος 160-200 μέτρα (656 πόδια) και βάθος 11,60 μέτρα (38 πόδια).
Τον Φεβρουάριο του 2016 το κανάλι εκσυγχρονίστηκε για να γίνει μια αμφίδρομη πλωτή οδός. Ξεκινώντας από το Port Said στη Μεσόγειο και καταλήγοντας στο Port Suez στην Ερυθρά Θάλασσα, το κανάλι διαθέτει ένα δεύτερο βοηθητικό κανάλι, όπου τα πλοία που ταξιδεύουν προς αντίθετες κατευθύνσεις μπορούν πλέον να περάσουν ο ένας τον άλλον.
Ο λαός της Κάσου και η απίστευτη εργασία τους κατά τη διάρκεια της κατασκευής του καναλιού είχαν γίνει ευρέως γνωστοί σε όλο τον κόσμο.
Έτσι φυσικά, όταν ολοκληρώθηκε η διώρυγα του Παναμά -που και εκει εργάστηκαν κάτοικοι της Κάσου - που συνέδεε τον Ατλαντικό Ωκεανό με τον Ειρηνικό, οι κατασκευαστές του έργου  συμφώνησαν ομόφωνα ότι ο πρώτος καπετάνιος που θα διασχίσει το κανάλι θα πρέπει να είναι από το νησί της Κάσου. Και αυτός ο καπετάνιος ήταν ο Νικήτας Μαυράκης, ο οποίος είχε γεννηθεί στην Κάσο το 1859.
Ωστόσο, η εταιρεία που δημιούργησε το κανάλι του Παναμά γνώριζε πολύ καλά τους κανόνες των δημόσιων σχέσεων της εποχής εκείνης. Ήθελαν το όνομα του καπετάνιου να ακούγεται περισσότερο Αμερικανός ή τουλάχιστον να είναι πιο εύκολα προφέρεται, έτσι άλλαξαν το όνομα του Μαυράκη σε "John Konstantine".
Ωστόσο, οι επισκέπτες του Μουσείου του Καναλιού του Παναμά είναι σήμερα σε θέση να κοιτάξουν το πορτρέτο και την προτομή του περήφανου ναυτικού Κάσου με την πραγματική ελληνική του ονομασία κάτω από αυτό. Το όνομά του αντιπροσωπεύει όχι μόνο τον εαυτό του, αλλά όλους τους Έλληνες που συνέβαλαν στη δημιουργία σύγχρονου κτιρίου μέσω των επαναστατικών προσπαθειών και θυσιών τους.
Παρακολουθήστε το πρωτότυπο ντοκιμαντέρ μας για τους Έλληνες του Παναμά παρακάτω για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τις συνεισφορές που έκαναν οι Έλληνες και στις δύο αυτές σημαντικές ποτάμιες λεωφόρους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου